Ako začať cvičiť workout

Workout alebo aj street workout je forma cvičenia, ktorá pracuje s váhou tela. Učí ľudí ako dokonale ovládať každý sval na svojom tele, aby dokázalo správne fungovať a prekonávať bežné prekážky v prostredí, v ktorom sa človek pohybuje.

 

Prečo sa venovať workoutu?

  • Buduje silné a štíhle svaly.
  • Je zábavný!
  • Nemusíte platiť v posilňovni ani kupovať výstroj a pomôcky.
  • Môžete si vybrať, kde a kedy chcete športovať.
  • Funguje ako prevencia ochorení, ktoré by sa mohli objaviť v ďalších rokoch – ako je karpálny tunel spôsobený prácou na počítači alebo veľká bolesť chrbta zo sedavého spôsobu života.

 

História workoutu

Niekedy sa workoutu hovorí aj ghetto workout, pretože vznikol v najchudobnejších oblastiach, kde žili ľudia vylúčení z mainstreemovej spoločnosti. Nedostatok peňazí núti myslieť skôr na základné potreby – strechu nad hlavou a jedlo.

Mladí teda voľný čas netrávili v posilňovni alebo na drahých bicykloch, či v plavárni. Našli spôsob, ako precvičiť celé telo aj na obyčajnom ihrisku alebo v parku.

Postupne sa workout rozvinul na plnohodnotnú športovú aktivitu, ktorý sa dostal do všetkých úrovní spoločnosti a už dávno na sebe nenesie nálepku vandalizmu, s ktorým bol kedysi spájaný. Namiesto zbytočných predsudkov ľudia oceňujú jeho flexibilitu, časovú nenáročnosť a pobyt na čerstvom vzduchu (aj keď v mestskom parku je čerstvosť vzduchu otázna).

 

Ako cvičiť street workout

Pri tomto cvičení začnete jednoduchými úkonmi, ako sú drepy, výskoky, chodenie po schodoch alebo kľuky, ale môžete sa vypracovať k tomu, že zo seba urobíte ľudskú vlajku, budete „kráčať vo vzduchu“ a držať sa pritom rukami zábradlia alebo zvládnete cviky podobné gymnastike. Znie to neuveriteľne?

Pokročilý street workout

Street workout má jedno veľké plus – dá sa cvičiť kdekoľvek. Využijete pri tom hrazdy, bradlá, preliezky, kovové konštrukcie ako sú zábradlia a schody. Môžu ho cvičiť ľudia v každom veku, ale od svojho vzniku je hlavne obľúbeným športom pre mladých, ktorí nechcú míňať peniaze v posilňovni, najmä ak zatiaľ sami nezarábajú. Skvelo sa cvičí v partii priateľov, ktorí sa navzájom podporujú v pravidelných tréningoch.

Nestačí však robiť náhodné cviky, potrebujete dobrý plán, ktorý budete dodržiavať aspoň niekoľko mesiacov. Okrem posilnenia svalov je workout aj kvalitná rehabilitácia, pretože zlepšuje postoj tela a odľahčuje kĺby spevnením svalovej hmoty a šliach.

 

Začiatočnícky kruhový tréning workoutu

Tréningový plán sa skladá z rôznych kombinácií zhybov, kľukov, skokov, prednožovaní, šprintov, drepov, zdvihov nôh, plankov a podobne. Ideálnym miestom na cvičenie je park alebo ihrisko, najmä ak sú na ňom aj hrazdy a preliezky. Základný plán môžete však vyskúšať kdekoľvek, ale odporúčame vám ho absolvovať v prírode. Vyzerá napríklad takto:

  • 30 sekúnd plank,
  • 8 drepov,
  • 8 prednožení (každou nohou 8),
  • 8 kľukov,
  • 8 zdvihov nohy v ľahu na chrbte,
  • šprint na 100 metrov.

Tento cyklus opakujte minimálne štyrikrát za sebou.

 

Pokročilejší tréning využíva aj okolitý priestor. Môžete vyskúšať behanie po schodoch, skákanie po schodoch oboma nohami alebo na jednej nohe, zdvíhanie sa na hrazde, beh na 200 metrov, sedenie vo vzduchu s chrbtom opretým o stenu,  dvíhanie kolien najvyššie ako to v stoji dokážete a podobne.

 

Pri workoute je vhodné stanoviť si cieľ a dôležitou súčasťou je neprerušovať tréning. Ak vám dôjde energia, môže vás znova nabiť káva z Kostariky, alebo dobrá káva z Brazílie, teda z miest, kde má workout svoje korene. Okrem výraznej arómy a chuti ponúkajú aj zrýchlenie metabolizmu, vďaka čomu sa urýchľujú všetky procesy v tele. Spaľovanie tukov, znižovanie množstva cukri v krvi aj budovanie svalov a to je presne to, o čo pri workoute ide. Dáte mu šancu?

obrázky: pexels.com